სახელმწიფო აუდიტის სამსახურმა ჩაატარა ბოლნისის მუნიციპალიტეტის 2020-2021 წლების საქმიანობის შესაბამისობის აუდიტი.
აუდიტის შედეგად გამოვლინდა შემდეგი მიგნებები:
ფინანსური რესურსების მართვა
ფინანსური რესურსების მართვის ხარვეზები - მუნიციპალიტეტში არსებობს როგორც ფინანსური რესურსების, ასევე დაგეგმილი ინფრასტრუქტურული პროექტების მართვის ხარვეზები. მუნიციპალიტეტმა ვერ უზრუნველყო შემოსავლების დროული პროგნოზირება და ბიუჯეტში ასახვა, აგრეთვე, არაფინანსური აქტივების ზრდის პარამეტრების სათანადოდ დაგეგმვა და შესრულება, რის გამოც მოცემული საბიუჯეტო მუხლის შესრულებას, შესაბამისად, 19.1% და 28.8% დააკლდა.
სახელმწიფო შესყიდვების მართვა
გარე განათების მოვლა-პატრონობის შესყიდვის ხარვეზები - მერიამ გარე განათების მოვლა-პატრონობის შესყიდვების პროცესი წარმართა იმგვარად, რომ შესყიდვის სავარაუდო ღირებულების დათვლის მიზნით სათანადოდ არ ჩაატარა ბაზრის კვლევა. შედეგად, პრეისკურანტის სავარაუდო ღირებულება მნიშვნელოვნად აღემატებოდა საბაზრო ფასს.
სატენდერო ხარვეზი - შესყიდვებში არსებული კონტროლის სუსტი მექანიზმების შედეგად, მუნიციპალიტეტმა სატენდერო პროცესი წარმართა იმგვარად, რომ არასწორად განსაზღვრა სატენდერო მოთხოვნები. შედეგად მუნიციპალიტეტმა დაკარგა 49.8 ათასი ლარის სატენდერო ეკონომიის მიღების შესაძლებლობა.
გამარტივებულ შესყიდვებში არსებული შეუსაბამობები - გამარტივებული შესყიდვის საშუალებით სამშენებლო სამუშაოების შესყიდვისას, 154.8 ათასი ლარის ღირებულების ობიექტები მერიამ ჩაიბარა და ანგარიშსწორება განახორციელა ფაქტობრივი დანახარჯების დამადასტურებელი დოკუმენტების წარმოდგენის გარეშე, რაც ეწინააღმდეგება მოქმედ კანონმდებლობას და იწვევს თანხების ზედმეტად ანაზღაურების რისკს.
ინფრასტრუქტურული პროექტების მართვა
ინფრასტრუქტურული პროექტების მოწყობის ხარვეზები - ინფრასტრუქტურული პროექტების დაგეგმვაში, შესრულებასა და კონტროლში არსებული სისუსტეების შედეგად, 1,275.3 ათასი ლარის ღირებულების ინფრასტრუქტურული პროექტების ნაწილი დაზიანებულია. მუნიციპალიტეტს არ შეუსწავლია პრობლემის გამომწვევი მიზეზები და პასუხისმგებელი პირების მიმართ არ გაუტარებია შესაბამისი ღონისძიებები.
გამოუყენებელი ინფრასტრუქტურული პროექტები - მუნიციპალიტეტმა ინფრასტრუქტურული პროექტების მოწყობაში არაეფექტიანად დახარჯა 370.6 ათასი ლარის ღირებულების საბიუჯეტო რესურსი და ვერ მიაღწია პროექტის განხორციელებით დასახულ მიზანს.
მოსახლეობის წყალმომარაგებაში არსებული ხარვეზები - მუნიციპალიტეტის მიერ განხორციელებული ღონისძიებები მოსახლეობის წყალმომარაგების კუთხით არასაკმარისია და გაწეულია მხოლოდ 1,023.5 ათასი ლარის ხარჯი. მოსახლეობის ნაწილს წყალი არ მიეწოდება ან მიეწოდება შეფერხებით. სასმელი წყალი არ იწმინდება და მისი ხარისხი არ შეესაბამება დადგენილ სტანდარტებს.
ინფრასტრუქტურული პროექტების მონიტორინგში არსებული ხარვეზები - მუნიციპალიტეტში არსებული კონტროლის სუსტი მექანიზმების შედეგად, მერიამ ხუთი ხელშეკრულების ფარგლებში 371.9 ათასი ლარის ღირებულების ინფრასტრუქტურული სამუშაოების შესრულების პროცესი დაუშვა ხელშეკრულების გაფორმებისა და სათანადო ვალდებულების წარმოშობის გარეშე. არსებობს რისკი, რომ შესაბამისი პასუხისმგებელი პირები შესაძლოა მოქმედებდნენ არა კანონმდებლობით გათვალისწინებული მოთხოვნების დაცვით, არამედ კონკრეტული მიმწოდებლების ინტერესების სასარგებლოდ.
შრომის ანაზღაურება
წახალისების გაცემის შეუსაბამობა - მუნიციპალიტეტში არსებული კონტროლის სუსტი მექანიზმების შედეგად, მერიამ დანამატები და ჯილდოები – სულ 217.0 ათასი ლარი გასცა მოქმედი კანონმდებლობით გათვალისწინებული მოთხოვნების დარღვევით.
ქონების მართვა და განკარგვა
ქონების მართვასა და განკარგვაში არსებული ხარვეზები - კონტროლის სუსტი მექანიზმების შედეგად, მერიამ ვერ უზრუნველყო იჯარიდან მისაღები შემოსავლის სრულად მობილიზება, ხოლო საკუთრებაში არსებული ქონებით სარგებლობენ არაუფლებამოსილი პირები. შედეგად, მუნიციპალიტეტი კარგავს ბიუჯეტში კუთვნილი შემოსავლების მიღების შესაძლებლობას.
წარმომადგენლობითი და აღმასრულებელი ორგანოების დაფინანსება
სატრანსპორტო საშუალებების მართვის ხარვეზები - მუნიციპალიტეტის მიერ სამსახურებრივი უფლებამოსილების განსახორციელებლად გამოყენებული სამორიგეო სატრანსპორტო საშუალებების რაოდენობა 79 ერთეულით აღემატებოდა რეკომენდებულ ზღვრულ ოდენობას. ამასთანავე, მუნიციპალიტეტს სათანადო კონტროლი არ აქვს დაწესებული საწვავის მიზნობრივ გამოყენებაზე.
მივლინების ხარჯის შეუსაბამობა - მუნიციპალიტეტის მიერ შემუშავებული ფინანსური მართვისა და კონტროლის სისტემები არ მოიცავს სამივლინებო ხარჯების ეფექტიანობის შეფასებას. საჯარო მოხელეების ქვეყნის ფარგლებს გარეთ მივლინებისთვის 53.2 ათასი ლარი დახარჯულია ისე, რომ მუნიციპალური საქმიანობის გაუმჯობესების მიზნით მივლინების შედეგების პრაქტიკაში გამოყენება დოკუმენტურად არ დასტურდება.
საკონსულტაციო მომსახურების შეუსაბამობა - მუნიციპალიტეტმა ვერ წარმოადგინა საკმარისი და შესაფერისი მტკიცებულებები, თუ რა აუცილებელი საჭიროებით იყო განპირობებული საფინანსო-საკონსულტაციო მომსახურებაზე მემორანდუმის ფორმით 136.3 ათასი ლარის გადახდა. მერია ვალდებული იყო პირველ რიგში გამოეყენებინა საკუთარი შრომითი რესურსი, ხოლო მოხელეების პროფესიული განვითარების საჭიროებისას, მომსახურება შეესყიდა მოქმედი კანონმდებლობის შესაბამისად.
რეგიონალური განვითარების სააგენტოს დაფინანსების შეუსაბამობა - მუნიციპალიტეტმა ა(ა)იპ − ქვემო ქართლის რეგიონალური განვითარების სააგენტო დააფინანსა 90.0 ათასი ლარით. მერიამ ვერ წარმოადგინა ინფორმაცია დახარჯული საბიუჯეტო სახსრებიდან რა სარგებელი მიიღო მუნიციპალიტეტმა. მერიას არ შეუსწავლია გახარჯული თანხების ეფექტიანობა და ღონისძიებების შესაბამისობა პროგრამით გათვალისწინებულ მიზნებთან.
საკრებულოს წევრებზე დაუსაბუთებლად ანაზღაურებული ხარჯები - მუნიციპალიტეტმა 2020-2021 წლებში საკრებულოს არათანამდებობის პირებზე უფლებამოსილების განხორციელებასთან დაკავშირებული ხარჯების ასანაზღაურებლად 200.2 ათასი ლარი გასცა შესაბამისი დოკუმენტური დადასტურების გარეშე, საბიუჯეტო პროცესის მარეგულირებელი საკანონმდებლო ნორმების შეუსაბამოდ.
მუნიციპალიტეტის მიერ დაფუძნებული იურიდიული პირების დაფინანსება და საქმიანობა
მუნიციპალური იურიდიული პირების საქმიანობის ხარვეზები - დაგეგმვასა და კონტროლში არსებული მართვის სისუსტეების შედეგად, მუნიციპალიტეტის მიერ დაფუძნებულ იურიდიულ პირებში ზოგიერთი დასაქმებულის შრომითი ხელშეკრულება სამუშაო აღწერილობას არ მოიცავს. ზოგიერთი დასაქმებული კი ფუნქციურად დატვირთული არ არის და ვერ დასტურდება მათ მიერ შესრულებული სამუშაო. აღნიშნული შეუსაბამობები გამოვლინდა მინიმუმ 170 დასაქმებულის შემთხვევაში, რომელთა ხელფასებზე გაცემული 1,838.6 ათასი ლარი არარაციონალურ ხარჯს წარმოადგენს.
მოსაკრებლები
დასუფთავების მიუღებელი მოსაკრებელი - კონტროლის სუსტი მექანიზმების შედეგად, მერიამ ვერ უზრუნველყო მოსაკრებლის ამოღების სათანადო ადმინისტრირება. შედეგად, მუნიციპალიტეტმა სრულად ვერ მიიღო დასუფთავების მოსაკრებელი, რაც უარყოფითად აისახა ადგილობრივი ბიუჯეტის შემოსავლებზე.
საბიუჯეტო პროცესი
საბიუჯეტო ხარვეზი - საბიუჯეტო პროცესში არსებულმა მართვის სისუსტეებმა წარმოშვა ხარვეზი ბიუჯეტის დაგეგმვაში. შესაბამისად, დარღვეულია „ადგილობრივი თვითმმართველობის კოდექსით“ განსაზღვრული მოთხოვნა.
დელეგირებული უფლებამოსილების დაფინანსება საკუთარი შემოსავლებიდან - მუნიციპალიტეტმა ვერ უზრუნველყო დელეგირებული უფლებამოსილების განმახორციელებელი სამსახურების საქმიანობის დაგეგმვა და წარმართვა მისთვის გამოყოფილი ფინანსური რესურსების ფარგლებში, რამაც ადგილობრივი ბიუჯეტიდან დამატებითი 844.2 ათასი ლარის ხარჯი გამოიწვია.
შიდა აუდიტი
შიდა აუდიტის სამსახურის საქმიანობის ნაკლოვანებები - მუნიციპალიტეტში კონტროლის გარემო სუსტია, რაც დასტურდება შიდა აუდიტის ფუნქციის არაეფექტიანობით და წინა აუდიტით გაცემული რეკომენდაციების შეუსრულებლობით.